Du kommer väl på byalagets traditionsenliga midsommarfirande. I år är det 50 år sedan det första gången firades i byn, i dess nuvarande form. Så troligen blir det lite mer historier och bilder från förr att ta del av. Glöm inte att anmäla dig!

Du kommer väl på byalagets traditionsenliga midsommarfirande. I år är det 50 år sedan det första gången firades i byn, i dess nuvarande form. Så troligen blir det lite mer historier och bilder från förr att ta del av. Glöm inte att anmäla dig!

Kalendern uppdaterad med årets händelser. Först ut är en miljödag den 8:e mars.


UPPDATERING 2026-02-07: Coyards lägger ner appen, se https://coyards.se/!
Igår måndag 3/11hade byn besök av polisen Paul som informerade om hur vi genom grannsamverkan kan öka tryggheten och minska risken för brottslig verksamhet i byn. En nyhet var en app, Coyards. Denna app kan användas av polisen för att sprida viktig information till invånarna i ett område, men även invånarna i området kan använda appen för att påkalla sina grannars uppmärksamhet eller delge kritiska uppgifter.
Läs mer om appen på:https://coyards.se/grannsamverkan/
https://coyards.se/polisen/
Installera appen och registrera dig och sök sedan upp ”Aggarps by, Svedala” för att ansluta till byns grupp. Ange fullständigt namn och adress så att det är uppenbart vem du är, och att du har anledning att anslutas. Byalaget förbehåller sig rätten att neka tillträde till gruppen, missbruk kan leda till uteslutning.
För hjäp se:https://coyards.se/support/
För den som vill läsa Coyards avtalstext i ett bekvämare format!
En glad skara bybor samlades i eftermiddag vid garaget på Drottning Margaretas Torg för fika med glögg, pepparkakor o lussekatter.

Så småningom närmade sig ett luciatåg på den av marschaller kantade bygatan.

Tomtar, Lucior och tärnor sjöng entusiastiskt för oss.

Sista protokollen inför årsmötet är upplagda på https://www.aggarpsbyalag.se/protokoll/
Alla medlemmar är välkomna, se inbjudan från festkommittén!
Se i din brevlåda efter inbjudan till informationsmöte i kommunhuset rörande det nyligen antagna planbeskedet för området mellan f.d. Tunnbrödsbageriet (Aggarp 8) och Aggarps By.
På kommunens hemsida hittas planerna: https://www.svedala.se/oversiktsplan-2018
exempelvis översiktskartan och samrådsredogörelsen (byalagets kommentar på sidan 61).
Hej alla i Aggarps byalag! Äntligen kan vi förhoppningsvis ha aktiviteter och ses igen när de flesta nu är vaccinerade mot covid-19! Festkommittén planerar för att vi ska kunna ses i september, november och i december 2021!
I Möllebostaden ses vi på pubafton den 24 september. Där håller vi också gåsagille efter att ha haft årsmöte i byalaget den 13 november. I december blir det adventsglögg på byn tillsammans med luciatåg och ljuspromenad. Inbjudningar kommer tillsammans med klockslag med mera, men anteckna gärna dagarna så länge.
Varmt, varmt välkomna!
Från festkommittén meddelas att luciafirandet/adventsglöggen i Möllebostaden den 6 december är inställt på grund av de rådande rekommendationerna avseende Covid-19.
Ta hand om er så ses vi på byn!